Undervisning

Til jer, der er nye på området inden for den motiverende samtale eller jer, der allerede har fokus på at motivere til forandringer, og hvor I ønsker endnu større fokus på de faglige værktøjer, der anvendes hertil.

 

Hvorfor skræddersyet undervisning?

Når jeg tilrettelægger undervisningsforløb, tager jeg altid udgangspunkt i jeres praksis, ønsker og mål. Jeg har fokus på, at undervisningen bliver bygget oven på jeres eksisterende viden og praksis, således vi med det samme kan relatere og videreudvikle jeres viden om kommunikation, motivation og forandring.

Det er muligt at få en ordinær grunduddannelse eller få skræddersyet undervisningen, så den f.eks. har særlig fokus på samtaler med unge, ældre, jobsøgende, studerende, asylansøgere, medlemmer af fagforeninger og A-kasser, somatiske patienter, psykiatriske patienter eller misbrug. Undervisningen kan tage udgangspunkt i individelle samtaler eller i samtaler i grupper (gruppebehandling).

Det betyder, at vi i samarbejde forbereder og udvikler de bedst mulige rammer for læring. At vi sammen er optaget af metoden og implementeringen og dermed fremmer lysten til fortsat brug af metoden i praksis.

Undervisningsformen veksler mellem forskellige pædagogiske virkemidler som kortere teoretiske oplæg, filmklip, eksempler, diskussioner, lydoptagelser, demonstrationer samt træning og øvelser i mindre grupper. Løbende vil teori, opdagelser under træning og praksis flettes sammen. Undervisningen vil altid bygge på høj grad af involvering.

Både før og imellem undervisningsdagene er der forberedelse og individuelle læringsmål.

 
  • Som forberedelse til undervisningen, vil du modtage et velkomstbrev indeholdende en introducerende teoretisk artikel og et link til en video, der demonstrerer en motiverende samtale.

    På undervisningsdagene vil vi belyse metoden både fra den teoretiske og den praktiske side. Sideløbende vil vi også koble teori og erfaringer fra øvelserne til din egen praksis.

    Undervisningen tager udgangspunkt i et program, hvor vi kommer gennem den basale teori inden for metoden, men undervisningen vil i stor grad også baseres på, hvad I konkret finder mest relevant at arbejde med i forhold til jeres praksis.

  • Du vil blive introduceret til den motiverende samtalens ånd, værktøjer og greb. Du vil blive trænet i spørge-lytteteknikker , så du bliver bevidst om, hvornår og hvordan de anvendes. Du vil blive bevidst om, hvordan metoden kan supplere de teorier, du allerede anvender i din praksis.

  • Undervisningen bygger på meget høj grad af aktiv involvering, og træningen vægtes meget højt. Det er ikke rollespil, vi arbejder med. Det er real-play. Vi skal bl.a. arbejde med forandring og værdier, og det er derfor oplagt, at vi i samtaletræningen sætter os selv i spil. Træningens formål og fokus er at afprøve og forfine de værktøjer og lytteteknikker, der skaber større engagement, samarbejde og fokus, og som samtidig med frembringer og styrker personens indre motivation for forandring.

  • Deltagere til undervisning i den motiverende samtale

    Antal deltagere

    Grupper af 8 til 30 deltagere. Undervisningen kan foregå hos jer eller et andet egnet sted.

  • Varighed af undervisning i den motiverende samtale

    Varighed

    En grunduddannelse varer 3 til 4 dage. Den deles op, så det er 2+1 undervisningsdag eller 2+2 undervisningsdage.

  • Pris på undervisning i den motiverende samtale

    Pris

    Prisen afhænger af antal deltagere, særlige ønsker til program, indhold og sted.

Om Helene Foss og undervisning

Jeg hedder Helene Foss, er underviser, træner og supervisor inden for den motiverende samtale (også kaldet Motivational Interviewing eller forkortet blot MI)

Når jeg underviser, er det vigtigste for mig, at I får det størst mulige udbytte af dagene. Det betyder, at jeg sammen med jer afstemmer læringsindhold og
læringsrammer.

Jeg sørger for rammer og atmosfære, der er medvirkende til, at alle er aktive og bidragende til, at læringen bliver på et højt niveau.

Jeg vil stå til jeres rådighed både før under og efter undervisningen og vil glæde mig til at møde jer.

 Når teori omsættes

Gry Midjord, behandler i Novavi Amager og selvstændig psykoterapeut, deltog i juni 2022 MI undervisningen på Alkoholbehandleruddannelsen. Mens hun lyttede og deltog i undervisningen, omsatte hun teori til herlige illustrationer, som jeg har fået lov til at dele her.

Tegning af den motiverende samtale